PAPIDU - papír beze zbytku s přesahem

Máme rádi papír a líbí se nám, když z papíru vznikají netradiční věci. Oslovili jsme tvůrkyni z p a p i d u, která tvoří nejenom papírové notýsky, zápisníky, ale i další zajímavosti ze zbytkového a odřezového materiálu. Přinášíme vám poutavý rozhovor s Gabrielou Pilařovou a budeme si povídat o papíru v souvislosti s upcyclingem, o radosti z tvoření a mnoho dalšího.

1. Z čeho vznikl název p a p i d u?

Primárně jsem vycházela ze slova papír a mé vzpomínky na Centre Pompidou v Paříži, kde jsem se před mnoha lety poprvé setkala "krásným papírem".  V p a p i d u čtu ale i zásadní kritéria mé práce: paper - design - upcycling.

2. Jak jste se dostala k práci s papírem?

Už od dětství mě papír fascinoval, ale to asi mnoho lidí tak má. Zpětně nedokážu určit jeden moment, který by byl ten začátek. Všechno to přicházelo tak nějak plynule, možná podvědomě a musím říct, že to i celkem trvalo, než jsem si uvědomila, že to je opravdu i má práce.

Foto popis: Spolupráce s kinem SCALA - staré filmové plakáty využité jako obálky sešitů, zápisníků a diářů #nenidruhystejny

3. Proč právě papír, co Vás na tom baví?

Baví mě kombinace krásy a smysluplnosti, to že dokážu využít své kreativní myšlení, představivost, zkratku, hledání esence a zároveň využít zdroje, které se v rychlé a konzumní společnosti jakoby bezstarostně přehlížejí, protože nejsou tak rychlé a pohodlné, a tak velkonákladové a stávají se snadno odpadem. A papír proto, že mě zkrátka odjakživa přitahuje, fascinuje mě jeho proměnlivost, tvárnost, to, jak voní, jak nese a uchovává myšlenky, jak je hmatatelný.

4. Můžete mi říct více o up-cyclingu - jak u Vás probíhá, odkud máte zdroje a co většinou je výsledným projektem?

p a p i d u je zaměřeno na papír, tedy pracuji s papírovým materiálem, který se stal nějakým způsobem odpadem, přestal ve své původní podobě fungovat. jde na jedné straně o tiskoviny, které jsou vázané na čas, jako katalogy nebo plakáty, a na druhé straně nevyužitý odřez, sběr, nepotřebný starý papír, chybné tisky a podobně. Výsledkem je tak papírenské zboží posunuté do nové roviny.

Při up-cyclingu naplno využívám materiál od přímo zákazníka, který samozřejmě musím doplnit o další listy, ale produkty esteticky, myšlenkově i svým tvaroslovím vycházejí z toho, co poskytne zákazník. Je to zajímavá cesta, jak pokrýt propagační materiály, a zároveň chytře využít tiskoviny, které už nejsou aktuální, ale stále nesou firemní identitu. Neplatné tiskoviny se tak rázem stanou opět platnými, jen změní svou formu. A to i v případě, kdy dojde ke změně loga, i to se dá zpracovat.

Ještě je určitě na místě dodat, že málokterá zakázka u mě existuje odděleně. celý up-cyclingový proces je provázaný a může fungovat i "mezizakázkově". Protože i když se snažíte, z různých důvodů nejde dosáhnout úplné bezodpadovosti, která by byla ideální. U mě v dílně tak všechno jakoby najede na okružní jízdu, takže se pak může stát, že zbytek nebo odřez z jednoho projektu, se stane součástí jiného projektu. Samozřejmě s tím, že ctím jednotlivé identity a zpracovávám je ve vší citlivosti a odpovědnosti.

FOTO: Up-cycling na míru pro Ostravskou univerzitu k jejímu 30. výročí. OU dodala své staré neaktuální materiály jako jsou knižní katalogy, výtisky magazínu OU a knihu k 25.výročí. Vznikly zápisníky, poznámkové bloky, deníky, z knihy pak limitovaná edice 30ti kusů zápisníku viz. Instagram p a p i d u

5. Jaké věci konkrétně vyrábíte?

Vyrábím zápisníky, bloky, diáře, alba, knihy, pouzdra na obaly. Podle toho, kam směřuje zakázka a potřeba zákazníka. K materiálu ale spíše přistupuji tak, že ho jdu tvarovat tak, abych dokázala zhmotnit danou myšlenku, ne že jdu vyrobit nějaký sešit.

6. Který produkt je pro vás na výrobu nejnáročnější a proč?

Záleží, jak u čeho. Pokud se bavíme o zakázce, která má nějaké zadání, tak většinou ten první. A nejnáročnější nemusí vždycky znamenat nejobtížnější, náročnost může spočívat v hledání funkční konstrukce, doladění detailu, ztvárnění myšlenky nebo vymyšlení efektivního výrobního postupu nebo jednoduchého principu, aby se dala výroba případně i opakovat. Je to velmi individuální.

7. Co je Vaší inspirací při tvorbě?

Materiál samotný. Nálada, pocit. zadání zákazníka.

8. Jak u Vás probíhá tvůrčí proces u děl na zakázku?

Potřebuji vidět materiál, slyšet zadání a představu zákazníka, nastudovat jeho postoje, prezentaci, a pak kombinuji a redukuji a vytahuji to podstatné, vyrobitelné a využitelné.

FOTO: Zakázková tvorba - zadáním bylo vytvořit PFko, které by zakomponovávalo malou básnickou sbírku dodanou klientem. Vznikl tak zavinovací přebal s ražbou a papírovou pečetí s vlepenou nití k snadnému odpečetění.

9. Jak u Vás probíhá tvůrčí proces u ostatních výrobků?

Mám materiál a nějakou myšlenku, pocit anebo jenom čistou a otevřenou hlavu. A pozorně naslouchám.

10. Co je pro Vás při práci důležité?

Aby to sedělo. A abychom měli se zákazníkem sladěné představy, abychom si důvěřovali. Obecně je důležité se soustředit, být otevřená a mít prostor. A třešinkou je pak dobrá hudba k tomu.

11. Co je obsahem autorských knih?

Mé autorské knihy jsou různé, a tedy i jejich obsah je různý. Naprostá většina vzniká jako jedinečný umělecký projekt, ve kterém ztvárňuji určitý aspekt svého prožívání a vidění světa. Ale třeba má kniha pOzdrav je autorská kniha určená k dalšímu šíření. Vznikla v roce 2018 a od té doby jsem udělala už dva dotisky. Je to taková připomínka a inspiraci pro vědomou práci s tělem, protože to je jedno z témat, která mne zajímají, a myslím, že je to velmi důležité téma. Je to o uvědomění si vlastního těla, vlastní váhy, vlastní křehkosti a zároveň síly, kterou nám příroda skrze tělo poskytuje. Pokora, nalezení jistoty a napojení se na pochody a principy těla. Protože v těle všechno souvisí se vším. A máme jen jedno jediné. Tohle. Je třeba se o něj starat a ono se nám odmění. Vlídně a láskyplně své tělo přijmout, pozdravit a ozdravit. Není to ale žádná ezoterická říkanka, velmi si vážím západní medicíny a rozhodně netvrdím, že víra má vše uzdraví. Jen chci říct, že je velmi nápomocné vědomě vnímat své tělo a v souladu s ním žít a pracovat.

12. Jaké používáte postupy při práci s papírem?

Různé, podle toho, co si žádá materiál, zadání, myšlenka.

FOTO: Přání Tori, papíroví ptáčci z použitých z použitých balicích papírů nebo magazínů v obálkách "use already made", což jsou staré nevyužité obálky nalezené ve zrušeném knihkupectví

13. Můžete popsat proces výroby tužek, které z papíru vyrábíte?

Tuha, papír, lepidlo a šikovné a pevné prsty.

14. Jak vznikala kolekce Lamelova, kterou jste prezentovala na Designbloku 2021, od myšlenky, přes realizaci až po čas s ní strávený?

Lamelova vznikla ze snahy využít i ty nejnepraktičtější odřezy - úzké pruhy papírů vyšších gramáží. Je to taková moje kreativní hra najít cestu a místo i pro ten proužek. Ne bezhlavě, ale tak, aby to fungovalo a mělo třeba ještě nějakou nástavbu. Našla jsem si několik principů, které jsem pak zpracovávala do jednotlivých produktů. Vznikly tak sešity s roletovým otevíráním, mini alba z lomených "lamel" - úzkých papírových odřezů na principu leporela nabo Harmonium, ve kterém harmonikově naskládaný hřbet z odřezkového pruhu papíru postupně odvíjí jednotlivé lamely - odřezy - listy.

15. Používáte své výrobky? Pokud ano, které nejraději?

Ano, všechny a ráda. Testuju tak a sbírám další inspiraci. Asi nejvíc je využívaný diář, protože do něj zapisuju každodenně.

16. Co zákazníci oceňují na Vašich výrobcích.

Našla jsem si takové označní: "statement stationary", které je podle mě velmi výstižné - mé produkty jsou statement. Tím, že si jej vyberete a používáte, hlásíte světu a okolí, že si ceníte papíru a že i v digitalizovaném světě vnímáte jeho sílu a přednosti, máte rádi jednoduché věci a libujete si v čisté estetice, fascinují vás autentické stopy a doteky, a především přemýšlíte nad zdroji a jejich udržitelným využitím a vážíte si materiálu a lidské práce.

My moc děkujeme Gabriele Pilařové z p a p i d u za milý a obohacující rozhovor. Přejeme neutuchající inspiraci a zástupy spokojených zákazníků.

Harmonium autorské album, hřbet a vazba tvořena harmonikovým skadem, který nese jednotlivé karty, vše z odřezu. Vystaveno na Desinblok 2021 v rámci kolekce LAMELOVA.