ZAK – art zin o japonské kultuře

Přinášíme vám rozhovor s grafickým designerém, art directorem studia Intrika a vydavatelem art zinu o japonské kultuře s názvem ZAK, Lukášem Holinkou.

1.      Co znamená název časopisu, jak vznikl název tohoto periodika?

Přemýšlel jsem, jak magazín pojmenovat, aby byl název zapamatovatelný, signifikantní, krátký, zároveň se nějak týkal Japonska a byl, jak to říct, prostě fresh. A tak mě napadl název ZAK, který vznikl zkrácením japonského výrazu/pojmu zakka. Ten vyjadřuje mix zejména módy, designu, domácích potřeb, papírnictví… řemeslně zpracovaných, ale i lokálních produktů a podobně. Zkrátka všeho, co člověka obohatí, pozvedne jeho ducha, zpříjemní a ulehčí mu život. Týká se to domácnosti, lidské činnosti, života, vzhledu… Zakka je doslova „smíšené zboží“ a v Japonsku nesou toto označení i některé obchody s různorodým sortimentem. ZAK je vlastně takovým kulturním a vizuálním mixem.

Zdroj foto: Intrika design, ZAK 5 –  umělci Yudai Nishi, Baku Takahashi

2.      Proč zrovna japonská kultura, čím Vás fascinuje?   


Především je to neustálé překvapení. Častokrát objevím něco, co mě až zarazí, šokuje. Japonská kultura je neuvěřitelně pestrá. Japonci si velmi dobře uvědomují sílu a hodnotu svých národních, kulturních úspěchů. Váží si jich, rádi je představí světu – umí s tím zkrátka pracovat. To se týká jak historických pilířů, ale i současných, moderních záležitosti, které dokážou oslovit i mladou generaci. Měl jsem to štěstí navštívit muzeum japonské majonézy v Tokiu. Skvělé!

Zdroj foto: Intrika design, Muzeum japonské majonézy, Tokio

 

3.      Co je konkrétně obsahem zinu? 

  Každé vydání představí 2–3 zajímavé japonské umělce a jejich práci. Společně s uměleckou částí se v každém vydání představí japonský brand. Komerční stránka je neoddělitelnou částí japonské kultury. Japonské značky často spolupracují právě s umělci. Občas se v ZAKu objeví i galerie prezentující japonské umělce. Anebo i restaurace s japonskou gastronomií.

 Zdroj foto: Intrika design ZAK 9 –  umělci Ono Chan, Mariko Mukumoto                                               

4.      Kde se inspirujete, vybíráte obsah?       

      
Dělám si pečlivou rešerši. Vybírám umělce, kteří mají specifický, originální styl práce, anebo specifické téma. To samé platí u japonských značek. V každém čísle se snažím namixovat pestrou skladbu uměleckých oborů – malbu, ilustraci, keramiku, sochu… Limitem je bohužel rozsah 56 stran.

Zdroj foto: Intrika design , ZAK 4 – umělci Daisak XXL, Gelchop

5.        Vzhledem k tomu, že se jedná o nekomerční záležitost, jak se Vám daří, aby věci běželi, jak sháníte podporovatele magazínu?


Touto otázkou jste uhodila hřebíčkem na hlavičku. Vydávat magazín, který je neziskový a k dispozici zdarma, je náročné. A to jak časově, ale samozřejmě i finančně. Z velké části je vydávání financováno z mých vlastních zdrojů. Pro každé číslo navíc vybírám a kupuji nová, kvalitní, profesionálně navržená a zajímavá písma – chci, aby byl ZAK typograficky svěží. Dalším, menším zdrojem je podpora komerčních subjektů, které se v ZAKu objeví. Podařilo se mi vyjednat výhodnější cenu tisku. A podporu krásného papíru PERGRAPHICA®. Za což velmi děkuji.

Po vydání každého čísla se ale zamýšlím, jak to bude s číslem dalším. A upřímně – bojím se, že žádné příští číslo nebude.
Pořád mám v hlavě sen a přání, že se jednou objeví podporovatel, se kterým by ZAK navázal významnější spolupráci. Vím, že by byla výhodná pro obě strany. ZAK má totiž široký okruh čtenářů. Vychází v nákladu 1100 Ks. Je k dispozici na pečlivě vybraných místech jak ČR, ale i ve světě.

Pokud by ZAK zaujal vhodnou osobu, která by se ráda stala jeho součástí a podpořila vydávání, budu moc rád, pokud si o sobě dáme vědět :).

  Zdroj foto: Intrika design , ZAK 10 a ZAK 11    

6.      Kdo všechno na vydání ZAKu spolupracuje?


Koncept každého čísla, vizuální stránku – tedy art direkci a design, produkci i distribuci mám na starost já. Čili je to vlastně one man show :). Václav Stránský, výrazný podporovatel a znalec městské cyklistiky, připraví do každého čísla tematický článek a propojí ho s japonskou značkou kol tokyobike – ta jsou k dostání i v ČR. Pro první čísla jsem oslovil i mého kamaráda, skvělého japanologa Petra Holého žijícího v Tokiu. Společně jsme vybrali zajímavá témata. Petr pak napsal výborné, zajímavé články.  Chtěl bych oběma moc poděkovat!

7.      Kde všude mohou zájemci ZAK potkat?


ZAK je k dispozici na vybraných, kulturních a komerčních místech v ČR i ve světě. Konkrétně v městech: Praha, Brno, Ostrava, Berlín, Londýn, Paříž, Stockholm, Tokio. Nově pak v Amsterdamu ve významném knihkupectví Athenaeum Boekhandel fungujícím již od 60. let. Vybraná místa, kde ZAK najdete: https://www.zak-zine.cz/cislo-12/info.php#kde

  Zdroj foto: Intrikadesign , ZAK na vybraných místech – BEAMS JAPAN, Tokio / Footpatrol – Londýn /  Palais de Tokyo – Paříž

8.      Dá se říct, ve kterých městech je největší zájem o ZAK?


Jednoznačně v zahraničí. Tam je o ZAK největší zájem. Například do Paříže posílám asi 70 kopií, do několika dní jsou pryč. To samé platí o Berlíně, Amsterdamu, Tokiu…

Zdroj foto:: Intrika design , ZAK zabalen k zahraniční distribuci

9.      Co najdeme v aktuálním 12. čísle ZAKu?


Poslední číslo je opět nabito skvělými japonskými umělci. Pestrou přehlídku rozehraje Yusuke Toda, umělcova práce je plná pozitivní energie. Druhým představeným umělcem je Koichi Yairi – stěžejním prvkem jeho práce jsou duchové. Na závěr se představí Yuya Wada. Japonský umělec, který vytváří krásné, detailní, zvířecí miniatury.

Více ukázek z nového i předešlých vydání:  https://www.instagram.com/zak_zine/

Zdroj foto: Intrika design , ZAK 12 – umělci Yusuke Toda, Koichi Yairi, Yuya Wada

10.   Řeknete mi prosím něco o e-shopu www.konichiwa.cz?                                                                                       

Určitě, pečlivě vybírám především japonské umělce a jejich autorských edice. Najdete zde originální dárky, kvalitní produkty a extra limitované edice, dále věci s prvky ilustrace a grafického designu. Jsem v kontaktu s japonskými umělci a vyhledávám ty, jejichž tvorbu stojí za to představit. Hledám poklady mezi japonskými produkty, které by se mohly líbit. Ať už pro jejich zajímavý obal – grafické řešení, hravost, praktičnost, bláznivost... Zkrátka rysy, tak typické pro Japonsko.

Zdroj foto: Intrika design, Knäckebrothers – design Lukáš Holinka / hrnky s autorskou ilustrací Visitors – umělec Masanori Ushiki

11.  Co je hlavní náplní Vašich dní – máte nějaké nové plány do budoucna?


Můj den je propleten prací a rodinou. Téměř každý den mě čeká práce art directora, designéra. Může být různorodá. Návrh loga, vizuální identity, design webu či jiné online aktivity, koncept reklamní kampaně, editorial design..., anebo právě příprava konceptu
a následný design ZAKu.S dětmi jsem v kontaktu průběhu celého dne. Musím najít kompromis a práci i rodinu vhodně propojit.
Rád bych pro ZAK vytvořil online platformu. Objem informací o japonské kultuře by se tak významně rozšířil. Znamenalo by to pak samozřejmě více práce, jak ediční, korektorské, překladatelské, ale i designérské. Výrazně by se zvedly i náklady a pro ty není v tuhle
chvíli prostor. Dále bych si přál uspořádat Japan Art festival. Vím, že koncept by byl velmi zajímavý a lákadel bych do ČR dokázal pozvat více než dost :).

EDIT – vzkaz Lukáše potenciálním čtenářům ZAKu

Milí čtenáři.
ZAK je moje srdeční záležitost. Rád bych pro vás nadále vyhledával a přinášel na stránkách ZAKu zajímavý, inspirativní obsah v kultivovaně řešené grafické podobě.
Proto, pokud vás ZAK baví, budu moc rád, když se na jeho vydávání budete podílet i vy.
Na ZAK transparentní účet* č. 2002316980/2010,  https://ib.fio.cz/ib/transparent?a=2002316980 
můžete přispět libovolnou částkou, která bude použita na další vydání.
Velké díky.

Lukáš Holinka

Děkujeme Lukášovi za rozhovor a přejeme mu hodně štěstí a podpory pro jeho nekomerční časopis o japonské kultuře ZAK. Pro více informací o autorovi jděte na: https://www.intrika.cz/