Kniha 1000 - Jiyeon Lim z TWO LINES

Korejskou umělkyni žijící v Praze, Jiyeon Lim, znají její zákazníci především jako tvůrkyni kožených kabelek a peněženek. Veškeré její produkty jsou ručně a s láskou vyráběné a najdete je pod její vlastní značkou Two Lines.

Když mladá tvůrkyně před sedmi lety opustila korejskou metropoli Soul, netušila že se jí Praha stane osudovým městem. Původně mířila na postgraduální studium do Berlína a Praha měla být přechodnou zastávkou. Natolik se ovšem zamilovala do zdejší atmosféry, lidí a piva, že zde zůstala.

Jiyeon vystudovala na univerzitě v Soulu malbu, krátce po studiích však propadla kouzlu kůže. Práce s kůží byla pro ni terapií oproti uspěchanému životu, který v korejském hlavním městě vedla. Nejprve byla výroba kožedělných výrobků jejím koníčkem a ručně šité peněženky rozdávala svým kamarádům. Teprve v Praze se svým řemeslem začala úspěšně živit.

Nyní se po dlouhé době vrátila ke klasické kresbě na papír a spolu s autorem příběhu Lukášem Palánem vydali novelu s názvem 1000, která vyšla v malonákladovém tisku na podzim roku 2021. Sledujeme příběh muže, jehož mateřská firma ho pošle na služební cestu do Soulu. A on se náhle ocitá sám v cizím městě, ztracený a zapomenutý všemi.

Vznik knihy 1000

Příběh projektu 1000 začal v době, kdy mladá designérka začala tvořit novou kolekci cestovních tašek. Autorka měla tehdy snové vize tajemného muže s taškou v ruce, jak se sám prochází lesem. Měla velmi specifickou představu této postavy, a nakonec našla přesně odpovídající tvář herce Jana Nedbala, kterého se jí podařilo získat ke spolupráci.

Spolu s ním a fotografem Michalem Urešem zhmotnila tyto své snové představy do reality a vznikla tak unikátní série fotografií.

V té době udeřila vlna covidu a mladá designérka se musela vypořádat z úzkostnými stavy, kterými trpěla již dříve, ale pandemie je ještě umocnila. Zkoušela vyhledat odbornou pomoc, nicméně narážela na odmítnutí z důvodu plných kapacit. Jaro bylo po rozvolnění covidových opatření v plném rozpuku, všude viděla na zahrádkách lidi, jak se smějí, druží se a vypadají spokojeně. Pociťovala nesoulad mezi tím, co viděla venku, a realitou v přeplněných ordinacích psychiatrů.

Začala pátrat i ve svém okolí a zjistila, že u nás existuje určité stigma týkající se péče o duševní zdraví člověka. Málokdo nahlas přizná, že chodí k psychologovi a lidé o tom celkově neradi mluví, aby nedostali „nálepku“. Jiyeon vnímá, že je spousta lidí, kteří odbornou pomoc neumí nebo nechtějí vyhledat a vyrovnávají se se svými psychickými potížemi doma o samotě.

A právě těm a dalším ostatním je určena kniha 1000. Korejská tvůrkyně chtěla udělat něco malého pro ostatní i pro sebe, něco, co ostatním lidským bytostem poslouží jako útěcha v jejich pocitech osamělosti a ztracenosti: “I kdyby příběh zasáhl jednoho člověka a pomohl mu, projekt splnil svůj účel.“

Spisovatel a básník Lukáš Palán nejprve napsal zápletku, která vychází z jeho vzpomínek na minulost a která koresponduje s představou o osamělém muži s cestovní taškou v ruce.

Ilustrace vznikaly až následně.: „Některé obrazy přicházely náhle samy od sebe, zatímco někdy mi trvalo velmi dlouho, než jsem své představy přenesla na papír. Ke každé své grafice mám vztah, máme společnou historii.“dodává s úsměvem autorka.

 

Rozdíl mezi kůží a papírem při malbě

„Při tvorbě mých kožených výrobků je malba na kůži více o intuitivním skládání barev na kožený podklad, je to „pouze“ součást procesu.“ říká Jiyeon.

 „Zatímco když maluji na papír, je to vlastně zhmotnění myšlenky pomocí uspořádání prázdného prostoru na papíře. Má práce začíná a končí právě na papíře, od počátku do konce prožívám intenzivní vztah s papírem, na kterém vzniká má kresba.“ vysvětluje ilustrátorka.

„Použila jsem krémové pastelové barvy a čtenáři mi potvrzují, že právě díky tomu na ně ilustrace působí hřejivě, za což jsem velmi ráda.“ dodává. Celkově prý dostává velmi pozitivní reakce od lidí a je z toho velmi dojatá, některým čtenářům nakreslila i vlastní portrét.

Se sazbou a výběrem správného papíru jí pomáhali manželé Kulišťákovi z grafického studia Voala: „Spolupráce se mnou prý byla náročná. Jsem perfekcionista a tímto děkuji, že se mnou Blanka s Pavlem strávili moře času nad knihou 1000.“ usmívá se umělkyně. Nakonec společně vybrali knižní papíry Munken, což je hladký nenatíraný bílý papír, na kterém krásně vyniknou Jiyeoniny ilustrace.

Autorský tým, editoři, korektoři a další, kteří se na vzniku knihy podíleli, tak činili ve svém volném čase a bez nároku na honorář. Autorka ilustrací je vděčná, že našla lidi ve svém okolí, kteří s ní sdíleli její myšlenku a se zápalem ji přenesli do tištěné podoby. Nutno dodat, že kniha vznikla také za podpory kampaně na HitHitu. Více o projektu 1000 se dočtete zde: Hithit - Vydání nezávislé ilustrované knihy „1000“.

Příběh románu 1000 nekončí

Jiyeon věří, že „jsem malým dílem přispěla k tomu, že lidé, kteří mou knihu četli pochopili, že     nejsou sami se svými potížemi a že mluvit o psychickém zdraví nahlas a vyhledat odbornou či jinou pomoc ve svém okolí, je úplně v pořádku.“

Tato kniha je pouze začátkem. Skrze ilustrace a příběh v ní obsažený zažehává v lidech ochotu a touhu sdílet své zkušenosti a prožitky. Projekt 1000 bude pokračovat, konkrétní plány však zatím mladá umělkyně neprozradí. Nám nezbývá než jí popřát hodně štěstí a sil do dalších uměleckých i životních projektů.